طراحی سایت / سئو سایت / تبلیغات گوگل

ساخت وبلاگ

 


قابلیت تشخیص دستکاری (Tamper Detection) در دوربین مداربسته

 

یکی از اولین اقدامات سارقین برای ورد به یک مکان دستکاری دوربین های مداربسته و ایجاد اختلال در عملکرد این دوربین ها است. همچنین ممکن است دوربین مداربسته ای در فضای باز نصب شده باشد و در اثر وزش باد و بارش های شدید باران با تکان های شدید روبرو شود و در نتیجه این تکان ها عملکرد دوربین با مشکل روبرو شود. تولید کنندگان دوربین های مدرابسته با ابداع فناوری های مختلف سعی در برطرف کردن این مشکلات کرده اند و یکی از معروف ترین فناوری های مورد استفاده با نام Tamper Detection یا قابلیت تشخیص دستکاری شناخته می شود. در ادامه این مطلب به معرفی این فناوری پرداخته ایم.

Tamper Detection یا قابلیت دستکاری چیست؟

در دوربین های مداربسته نسل جدید شاهد استفاده گسترده از سیستم های تجزیه و تحلیل با نام VCA هستیم و قابلیت Tamper Detection نیز یکی از امکانات این سیستم های تجزیه و تحلیل هوشمند به حساب می آید. با استفاده از این قابلیت اگر دوربین های مداربسته مورد دستکاری و تخریب قرار بگیرند به وسیله آلارم های صوتی و پیامک بر روی گوشی موبایل به شما اطلاع رسانی می شود. برای مثال اگر شخصی قصد ایجاد اخلال در عملکرد دوربین مداربسته را داشته باشد و بخواهد با جابجا کردن آن، انداختن پوششی بر روی دوربین و … مانع ارسال درست تصاویر به دستگاه ذخیره ساز شود، دوربین چنین حرکت هایی را تشخیص می دهد و با به صدا درآوردن آلارم چنین اخلالی را اعلام می کند.

فعال سازی سیستم تشخیص دستکاری

 

در سیستم های تجزیه و تحلیل VCA برای آنالیز تصاویر دوربین های مداربسته باید توجه ویژه داشته باشید که عملکردهای مختلف این سیستم با هم تداخل نداشته باشند. برای مثال سیستم آلارم ها در قابلیت عبور از خط که با نام (Line Crossing)  شناخته می شوند ممکن است با قابلیت تشخیص دستکاری (Tamper Detection) تداخل کنند چرا که هر یک از این دو قابلیت برای اهداف خاصی مورد استفاده قرار می گیرند و با هم تفاوت دارند.

همچنین توصیه می شود در هنگام نصب دوربین مدار بسته  آلارم های سیستم تجزیه و تحلیل VCA را به بیش از یک نفر ارسال کنید چرا که ممکن است در مواقعی شخص مورد نظر شما در دسترس نباشد و به این وسیله شخص جایگزین می تواند اقدامات لازم برای رفع مشکل سیستم را انجام دهد.

 

 

کاربرد های قابلیت تشخیص خرابکاری

با استفاده از قابلیت Tamper Detection دسترسی شما به سیستم مداربسته خود در هر مکانی که باشید میسر خواهد بود و می تواید به طور کامل بر مکان مورد نظر خود نظارت و کنترل داشته باشید. از مهمترین کاربردهای این فناوری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1) در شرایطی که دوربین مداربسته شما با ضربات فیزیکی جابجا می شود و در ارسال تصاویر دچار مشکل شده است.

2) در زمان قطع شدن برق دوربین به هر دلیلی این سیستم هشدارهای لازم را ارسال می کند.

3) پوشیده شدن لنز دوربین با یک شی خارجی که این موضوع می تواند توسط اشخاص انجام شده باشد یا به صورت اتفاقی رخ دهد.

4) قرار گرفتن یک شی خارجی در مقابل دوربین به شکلی که در کار دوربین ایجاد اختلال شود.

نکته مهم در تنظیمات قابلیت Tamper detection این است که برای ارسال هشدارها می توانید ویژگی ها و مدت زمان وقوع اختلال را تعیین کنید. برای مثال افتادن یک برگ درخت روی لنز دوربین برای مدت زمان کوتاهی نباید منجر به فعال شدن آلارم ها شود.

 

مزایای فناوری Tamper Detection

فناوری تشخیص دستکاری دارای مزایای بی شماری است که در ادامه بر برخی از آنها اشاره می کنیم:

1) طبیعتا هیچ کسی نمی تواند به صورت 24 ساعته مستقیما بر سیستم مداربسته خود نظارت داشته باشد و از دستکاری و خرابکاری ها جلوگیری کنید. اما با وجود قابلیت Tamper Detection این امکان وجود دارد که شما بتوانید از راه دور و با استفاده از موبایل، لپ تاپ و… بر اوضاع نظارت داشته باشید.

2) در مکان های جرم خیز که مجرمین قصد آسیب رساندن به دوربین مدار بسته را دارند این قابلیت سریعا به مامورین و نگهبانان هشدارهای لازم را می دهد.

3) در مدارس نیز در صورت استفاده از دوربین مدار بسته مفید است برای مثال ممکن است که یک توپ بازی یا سایر ادوات ورزشی به دوربین برخورد کرده و آن را از کار بیاندازد.

4) در مواقعی که دوربین در محلی نصب شده که درختان زیادی در آن وجود دارد و شاخه ها و برگ های بر اثر باد و طوفان در کار دوربین ها اختلال ایجاد می کنند.

 

مقالات بیشتر برای مطالعه:

نصب دوربین مداربسته در هتل

تکنولوژی های جدید در دوربین مداربسته

پهنای باند دوربین مداربسته

AWB در دوربین مدار بسته

علت بوق زدن دستگاه DVR هایک ویژن

دوربین مداربسته شمارش افراد

طراحی سایت / سئو سایت / تبلیغات گوگل...
ما را در سایت طراحی سایت / سئو سایت / تبلیغات گوگل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : moji بازدید : 401 تاريخ : يکشنبه 1 اسفند 1400 ساعت: 17:53

 


سنسور PIR چیست؟
سنسور ها یکی از کاربردی ترین وسایل استفاده شده در تجهیزات نظارتی و امنیتی به حساب می آیند که در چند سال اخیر انواع مختلفی از آن توسط برند های مختلف تولید شده است. اهمیت اصلی سنسورهای تشخیص حرکت به صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه های سیستم ها مربوط می شود و البته هر کدام دارای نقاط قوت و ضعف هایی هستند. یکی از بهترین انواع سنسور های طراحی شده برای تشخیص حرکت سنسور PIR است که علاوه بر قیمت اندک، کارایی بسیار زیادی داشته و از محبوبیت ویژه ای در تمام دنیا کسب کرده است. یکی از بهترین برندهای پیشرو در زمینه تولید این سنسور ها شرکت هایک ویژن است و شما می توانید از محصولات این شرکت با اطمینان استفاده کنید.
 
 

سنسور تشخیص حرکت PIR چیست؟

 
در فیزیک امواج، هر جسمی دارای طول موج مشخصی است و در واقع طول موج های مختلف نشان دهنده درجه حرارت های متفاوتی است. همچنین طول موج اشیا اطراف در بازه Infrared و یا مادون قرمز بررسی می شوند.
برخی از سنسور های تشخیص حرکت به این شکل عمل می کنند که با ارسال طول موجی خاص و بازتاب آن از اجسام تشخیص می دهند که آن جسم در چه وضعیتی قرار دارد. نحوه عملکرد سنسور PIR کمی متفاوت تر است و این سنسور ها هیچ اشعه ای را به سمت اطراف خود منتشر نمی کنند بلکه با جذب اشعه مادون قرمز منتشر شده توسط اجسام مختلف آنالیز های لازم را انجام می دهند.
برای مثال این سنسور ها به شکلی تنظیم می شوند که تنها به دمای بدن انسان حساس هستند و تنها در صورتی که یک شی با دمای بدن انسان در مقابل آن حرکت کند شروع به ارسال اخطار می کند. همچنین نوع آلارم این سنسور ها نیز می تواند توسط کاربر مشخص شود، برای مثال می توانید این سنسور ها را به شکلی تنظیم کنید که در صورت تشخیص یک انسان در بازه دید خود تنها چراغ ها را روشن کند و یا شروع به آژیر کشیدن کند.
 
 

نحوه کار سنسورPIR

همانطور که در سطور قبل هم توضیح دادیم، نحوه کار سنسورهای PIR به این شکل است که با تشخیص حرارت اجسام متحرک محیط تشخیص می دهد که این جسم انسان و حیوان است یا خیر. برای مثال بسیاری از ساختمان های مدرن برای بهینه کردن میزان مصرف برق ساختمان در راه پله ها و دیگر فضاهای عبور و مرور، دوربین های مدار بسته خود را به سنسور های PIR مجهز می کنند. این سنسورها باعث می شوند که چراغ ها تنها در هنگام حضور افراد روشن شوند و در باقی زمان های شبانه روز خاموش می مانند. برای استفاده از این سنسور ها در چنین مواردی نگران نور ورودی از پنجره ها نباشید چرا که سنسور PIR توانایی تشخیص این نور را دارد و اختلالی در عملکرد آن ایجاد نمی شود.

مثال دیگر برای سنسور های PIR ، حفاظت از مکان های کاری و شرکت ها است. می توانید دوربین مداربسته مجهز به سنسور PIR را بر روی درب ورودی شرکت و دیگر مکان های ورودی نصب کنید. در طول روز عبور و مرور در این قسمت های شرکت شما کاملا طبیعی است بنابراین می توانید سنسور را به شکلی تنظیم کنید که در بازه زمانی تعطیلی شرکت و در صورت عبور سارقین از این فضاها به سرعت به شما آلارم دهد.

 

نصب دوربین مجهز به سنسور PIR

در صورتی که قصد نصب دوربین مدار بسته مجهز به سنسور تشخیص چهره PIR را دارید پیشنهاد می کنیم آن را در موقعیتی قرار بدهید که تابش نور مستقیم خورشید باعث ایجاد آلارم های کاذب نشود. بهترین مکان برای نصب دوربین  مجهز به سنسور PIR دیوارهای بزرگ پشت به نور هستند. البته توجه داشته باشید که در حوالی محل نصبتان نباید فن گردش هوا وجود داشته باشد زیرا این فن ها موجب می شوند که هوای اتاق چندین بار تغیر کند که این امر خود به تنهایی موجب ایجاد آلارم های کاذب خواهد بود.

سنسور تشخیص چهره PIR متوجه تغیرات تابشی ایجاد شده می شود و تمامی بازه دید فعلی اش را با تصویر قبلی مقایسه می کند. تصاویری که به واسطه مادون قرمز ثبت می شوند را به صورت پیکسلی مورد بررسی قرار می دهد و حتی اگر 3 پیکسل از تصویر تغییر کرده باشد آلارم را ارسال می کند. البته میزان حساسیت سنسور تشخیص چهره PIR را می توانید تغیر دهید اما به طور کلی مکانیزم عملکرد این سنسور ها به شکلی طراحی شده است که به تغییرات محیط به سرعت واکنش نشان می دهد و در نتیجه این موضوع ممکن است به ایجاد آلارم های کاذب نیز منجر شود.

 

 

آلارم های کاذب و بازه زمانی سنسور PIR

میزان حساسیت سنسور PIR را می توان تنظیم کرد تا به حرکات جزیی در محیط  حساسیت نشان ندهد. اما اگر جا به جایی محسوسی صورت بگیرد به طور حتم سیستم آلارم ارسال خواهد کرد. برای مثال اگر در اتاق خواب این سنسور را نصب کرده باشید و شخصی در اتاق خواب باشد، می توانید سنسور را به شکلی تنظیم کنید که با غلط خورد ساده شخص در خواب، سنسور آلارم ندهد.

همچنین شما می توانید برای سنسور PIR تان بازه زمانی مشخص کنید به گونه ایی که تنها در ساعات مشخصی شروع به کار کند و پس از آن کارش را متوقف کند و دوربین مداربسته  به صورت معمول تصاویر را ثبت و ضبط کند.

نکته دیگر در خصوص این سنسور های این است که سنسور PIR بر اساس حرارت اجسام را شناسایی می کند و در نتیجه توانایی تشخیص حیوانات را از انسان ندارد، چرا که حیوانات همچون انسان موجود زنده هستند و درجه حرارت های یکسانی را ساتع می کنند برای هر دو آلارم ایجاد می کند.

 

مقالات مرتبط برای مطالعه بیشتر:

فناوری SenseUp در دوربین مداربسته

سرعت شاتر در دوربین مداربسته

نحوه محاسبه یو پی اس برای دوربین مدار بسته

نصب دوربین مداربسته در رستوران ها

قیمت دوربین خودرو

دستگاه DVR هیبرید

طراحی سایت / سئو سایت / تبلیغات گوگل...
ما را در سایت طراحی سایت / سئو سایت / تبلیغات گوگل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : moji بازدید : 373 تاريخ : يکشنبه 1 اسفند 1400 ساعت: 17:52

 


تست فلوک Fluke دوربین مداربسته

تست فلوک Fluke : در دوربین های مداربسته دیجیتال اطلاعات تصویری که دوربین مدار بسته ضبط می کند به وسیله کابل شبکه و در بستر شبکه به دستگاه های DVR و NVR منتقل می شود. قاعدتا در هنگام نصب دوربین مدار بسته در یک مکان برای آنکه مطمئن شویم هیچ نقصی در کابل کشی ها وجود ندارد باید راهکارهایی برای تست داشته باشیم. در چنین شرایطی از دستگاه تستر کابل شبکه که با نام تستر فلوک شناخته می شوند استفاده می کنیم.

دستگاه تستر فلوک ساخت شرکتی با همین نام (Fluke)  است که در سال 1984 برای توسعه و تولید تجهیزات تست و عیب یابی فعالیت خود را شروع کرده است. در طول سال های گذشته دستگاه های تستر فلوک نیز به مانند دیگر تجهیزات الکترونیک در انواع مختلف و با قابلیت های متفاوتی وارد بازار شده اند، بنابراین هر دستگاه تست فلوک Fluke می تواند اطلاعات مختلفی در اختیار فرد نصب کننده دوربین مداربسته قرار دهد. برای مثال یک دستگاه تستر فلوک اطلاعات با ارزشی در خصوص احتمال قطع شدن کابل در طول مسیر و متراژ کابل به نصاب دوربین مداربسته می دهد.

 

برخی از آپشن های تستر فلوک

Wiremap:

می توان به عنوان نقشه کابل کشی این گزینه را در نظر گرفت که با بررسی کابل کشی انجام شده ایرادات فیزیکی را تشخیص می دهد.

  • نصب صحیح سوکت ها در دو طرف کابل
  • مشکل ایجاد اتصال کوتاه بین دو یا چند رشته کابل
  • قطعی یک یا چند رشته
  • چیدمان صحیح رشته ها

Propagation Delay:

این قابلیت برای اندازه گیری زمان مورد نیاز انتقال سیگنال از یک طرف کابل تا سر دیگر آن در نظر گرفته شده است. با این قابلیت زمان محاسبه شده بر اساس واحد های بسیار کوچک اندازه گیری مانند milliseconds, nanosecond, picoseconds به شما گزارش داده می شود.

Delay Skew

تفاوت بین سریعترین و کندترین زوج سیم قرار گرفته در کابل کشی را با این قابلیت محاسبه می کند. عموما بین 30-25 (nanoseconds) (nSec) بر روی 100 متر کابل این پارامتر اندازه گیری می شود.

Cable Lenght:

طول کابل . با این قابلیت طول کابل کشی استاندارد در نظر گرفته می شود و به شما اطمینان می دهد که در مسیر کابل کشی به اندازه استاندارد 100 متر توجه کرده اید.

Retu Loss:

در واقع همان میزان سیگنال برگشتی به فرستنده است. این سیگنال برگشتی ناشی از اختلاف امپدانس(مقاومت) کابل یا کانکتور است که معمولا به علت کشیدگی بیش از حد کابل یا معیوب بودن کانکتور به وجود می آید.

هایک تجارت نمایندگی رسمی برند هایک ویژن در ایران.

 

سایر اطلاعاتی که دستگاه تستر فلوک در اختیار شما می گذارد:

  • تست دقیق و کامل تجهیزات فیزیکی شبکه شامل کابل، کی استون پریز، پچ پنل، پچ کابل
  • مشخص نمودن اصلی یا غیراصلی بودن تجهیزات پسیو شبکه مانند کابل، کی استون، پچ پنل، پچ کابل
  • نمایش متراژ دقیق کابل کشی‌ها
  • گزارش اشکالات موجود در اتصالات پچ‌ پنل و کی استون
  • گزارش قطع یا ضعیف بودن نحوه اتصال رشته‌های کابل به کی استون
  • گزارش وجود نویز و محل دقیق آن در مسیر کابل کشی
  • گزارش وجود کشیدگی یا خمیدگی بیش از حد و محل دقیق آن در مسیر کابل کشی
  • گزارش درصد خلوص مس بکار رفته در کابل شبکه
  • تست مقاومت و میزان رسانایی کابل

 

مقالاتی برای مطالعه بیشتر:

علت بوق زدن دستگاه DVR هایک ویژن

دوربین مداربسته شمارش افراد

مقایسه NVR و سرور در سیستم های مداربسته

میکروفن دوربین مداربسته

واترمارک در دوربین مداربسته

دوربین مداربسته وریفوکال

طراحی سایت / سئو سایت / تبلیغات گوگل...
ما را در سایت طراحی سایت / سئو سایت / تبلیغات گوگل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : moji بازدید : 584 تاريخ : يکشنبه 1 اسفند 1400 ساعت: 17:52